onsdag 13. oktober 2010

#20 Would you like your last meal, miss?

I går kveld satt jeg i stua og ante fred og ingen fare mens jeg spilte Cupcake Corner på fjesboken, kledde opp min virituelle Barbie på poupee og gumle Fazermint (jeg vet ikke hva som er greia med Fazermint, jeg heller.. Det er en historie bak det hele, men den er skuffende lite spennende..)..

Men freden skulle ikke vare lenge.
Vi har DR1 (Dansk TV, if you must know), og på tirsdager går det noe som heter Hammerslag (som er det samme som Solgt på norsk TV - bare at det er litt mer originalt..), og Spise med Price, som NRK har døpt om til "Munter mat" (Fordi det kunne jo ikke tenkes at et program kunne få lov til å hete det samme i Norgeland som i Danishville.. Men på en annen side så heter jo Fresh Prince i Bel Air "Fed fyr i Bel Air" på dansk, så noen ganger er det lov å endre litt på tittelen.. selv om jeg fremdeles mener det er dust å oversette "Full House" til "Under samme tak")

UANSETT;
Vi hadde sett på Spise med Price (som uttales likt, mind you.), og deretter kom det et program som heter Kontant, som er noe ala FBI på NRK. Der hadde de om skjulte allergener i mat, som det ikke blir advart om på pakka.
It was some scary shit, I tell you..

Herregud, her har jeg gått rundt og lest meg fram til hvorvidt det er spor av peanøtter i maten jeg stapper i munnen (jeg har funnet ut at jeg ikke kan styre unna bare fordi det står "Kan inneholde spor av nøtter" - fordi det skal stå spesifisert om det er peanøtter, fordi det ikke er en nøtt.. Fancy that..), men nå viser det seg at det i flere helt vanlige produkter skjuler seg et stoff som heter Meripro 711, og er et hydrolysert hveteprotein..
Det er påvist flere kraftige allergisjokk forårsaket av dette hveteproteinet, og de fleste matvareprodusenter benekter at dette stoffet finnes i deres produkter. Det er nesten det mest skremmende. De nekter for det. "Nei, vi har ikke superfarlige stoffer i maten vår! Tror du vi er helt duste, eller?"

..ja, hvis dere ikke sier ifra, så syns jeg det er litt dust.

Det er visstnok et protein som blir brukt mye i mat som skal gå fort å lage - som nudler. Hun ene jenta som ble intervjuet hadde peanøttallergi - sånn som meg - og var glad i nudler - sånn som meg - så hun hadde laget seg nudelsuppe.. Og hei hå så bar det inn på akuttmottaket.. Jeg merket at da hun forklarte symptomene sine så virket de så ufarlige, men herregud, jeg vet hvor grusomme de er..

"Jeg hadde vanskelig med å puste." Høres egentlig ikke så ille ut som det faktisk føles ut som. Men hvis jeg sier at det å nesten bli kvalt på grunn av et bittelite spor av et eller annet føles som om brystkassa brenner og at lungene har vrengt seg selv fjorten ganger rundt hverandre OG at hver eneste little blære i lungene er fylt med knust glass.. DA kanskje vi kommer et sted. Men det tar så lang tid å si på TV.
Men de mentale bildene er jo fine, da :D

Forresten så anbefaler jeg alle å gå inn på hjemmesiden til Norges Astma- og Allergiforbund og lese seg litt opp i de forskjellige allergiene som finnes. Mye nyttig informasjon..

Men, tilbake til det vi snakket om.. Dette hydroliserte hveteproteinet som viser seg å være farlig men som det ikke blir skrevet noe om på forpakninger...
Det skjuler seg visstnok som regel bak "vegetabilsk olje". Prøv å finn én vare det ikke står det på (Smågodt gjelder ikke.. Det er forresten laktose i det, så det er ikke helt ufarlig for en stakkars allergiker det heller..)

Jeg skal herved KUN spise banan, agurk og melon. For resten av livet.

...og Brownies. :D

1 kommentar:

  1. Kan forestille meg du står opp om mårran og begynner å smøre deg en brownie med agurk og banan XD
    Men shait, scary shit.

    SvarSlett